tisdag 24 mars 2009

Semestrande svenskar älskar att klaga


Semestrande svenskar älskar att klaga, påvisar Kairos Futures nya studie inom resande och turism, European Travel Trend Survey. Vi beskrivs i undersökningen som "perfektionister" som föredrar att omgivningen anpassar sig till oss och drar oss inte för att klaga när den inte gör det.
Se nedan några ex. på det man klagat på:
  • Priserna ska vara hälften mot i Sverige när man semestrar

  • Stranden är för sandig

  • Tidvattnet gjorde att vi förlorade flera timmars badtid

  • Det är för många spanjorer. Receptionisten pratar spanska. Maten är spansk. För många utlänningar

  • Min fästman och jag bokade ett rum med två sängar, men placerades i ett rum med dubbelsäng. Jag håller er nu ansvariga för att jag är gravid, vilket inte skulle ha hänt om vi fått det rum vi bokat

  • Jag blev biten av en mygga - ingen talade om att de kunde bitas

  • Vi var tvungna att köa utomhus utan luftkonditionering

Undersökningen från Kairos Future baseras på svar från 11.000 personer. Allt inklusive-trenden och diskussionen om vilket socialt ansvar resenären har, gjorde att företaget frågade om i vilken utsträckning destinationen skulle tillgodose resenärens behov. Och i vilken utsträckning turisten skulle ta seden dit han eller hon kom. Dessutom ville man ta reda på vilka som var perfektionistresenärer och vilka som var mer medgörliga.

Det visade sig att holländare och danskar var mer avslappade och ansåg att det var deras ansvar att anpassa sig till resmålet. Svenskar, norrmän och, för att inte tala om, britter är mer besvärliga turister som ställer höga krav på semesterupplevelsen och på att resmålet ska rätta sig efter dem.

11000 respondenter i Sverige, Norge, Danmark, Finland, UK, Tyskland och Nederländerna har under februari månad lämnat information om sina resplaner och preferenser. Den kvantitativa studien har kompletterats med kvalitativa metoder och Kairos Futures kontinuerliga omvärldsanalys.

Källa: DN Resor 2009-03-20
samt pressmeddelande av Kairos Future i Newsdesk 2009-03-18

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar